Jak założyć własną firmę?

Większość Polaków ma przychylne zdanie o przedsiębiorczości. Wielu z nas chciałoby swoje pomysły na biznes wdrożyć w życie. Obawiamy się jednak zawiłych formalności, kosztów i odpowiedzialności. W tym wpisie przedstawię najważniejsze rzeczy, które musisz wiedzieć, decydując się na założenie firmy.

WŁASNA FIRMA – CO TRZEBA WIEDZIEĆ?

Własna firma daje niezależność, możliwość rozwoju w kierunku, który nas najbardziej interesuje, realizacji marzeń i pomysłów, no i oczywiście – zarobków. Trzeba jednak pamiętać, że działalność wiąże się z wydatkami – na ZUS, księgowość i podatki. To oczywiście tylko podstawowe koszta prowadzenia firmy. Zwiększają się one w zależności od rodzaju działalności i od branży, a także od tego, czy zatrudniasz pracowników. Biznes to także odpowiedzialność. Musisz dotrzymać wszystkich wymogów formalnych, by w razie kontroli nie zapłacić kary.

Zanim założysz działalność, przemyśl wszystkie za i przeciw, postaraj się naszkicować biznes plan tak, by wiedzieć, czy w ogóle wyjdziesz na swoje. Jeśli masz pomysł i zapał – na pewno nie warto się poddawać. Ryzykujesz porażkę, ale przecież bez porażek nie ma zwycięstw. Więc jeśli chcesz założyć swój biznes, przedstawię Ci kroki, które musisz podjąć.

JAK ZAŁOŻYĆ FIRMĘ?

Na początku trzeba określić formę działalności. Mogą to być różne rodzaje spółek prawa handlowego, spółka cywilna lub jednoosobowa działalność gospodarcza. Rejestracja tej ostatniej jest bezpłatna. Co więcej – w wypadku działalności jednoosobowej, której obroty nie przekraczają 1 200 000 euro masz możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości. Warto też pomyśleć o dotacji z urzędu pracy lub z funduszy unijnych.

Następnie wybieramy sposób rozliczania się z dochodów firmy. Można wybrać albo 18% i 32% model, można też rozliczać się w formie podatku liniowego 19%. Ta druga forma jest korzystniejsza dla firm, które nie łapią się w 18% próg opodatkowania.

Trzeba określić, jaki jest przedmiot działalności biznesu. Temu służą kody PKD, których opisy znajdziesz w witrynie GUS. Odpowiednie kody wpisujesz do wniosku do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej).

Warto, żebyś zastanowił się nad pomocą w prowadzeniu księgowości. Jeśli masz umiejętności, wiedzę i doświadczenie – możesz księgowość prowadzić samodzielnie. Możesz też korzystać z usług biura rachunkowego na miejscu lub online, lub zatrudnić osobę, która księgowością w Twojej firmie będzie się zajmować. Wszystko zależy od potrzeb, możliwości finansowych i rozmiarów firmy.

Rejestrujesz firmę w CEIDG wypełniając odpowiedni formularz przez Internet lub składają go w stosownym Urzędzie Gminy. Wniosek o rejestrację skutkuje nadaniem numeru REGON i NIP.

Gdy Twoja firma jest już zarejestrowana, możesz złożyć do Urzędu Skarbowego wniosek o bycie płatnikiem VAT. Nie jest to wymóg, w praktyce jednak warto być czynnym podatnikiem VAT, bo to ułatwia transakcje z partnerami biznesowymi. Trzeba też złożyć odpowiednie wnioski do ZUS.

Potrzebne Ci jeszcze konto firmowe do rozliczania się z Urzędem Skarbowym i ZUS i voila. Twoja firma może działać.

ZAKŁADANIE FIRMY PRZEZ TELEFON

Od pierwszego stycznia 2017 roku jest możliwość założenia działalności gospodarczej rozmawiając z konsultantem pod numerem 801055088. Konsultant przeprowadzi nas krok po kroku przez cały proces rejestracji firmy i wyjaśni wszelkie wątpliwości. Po zakończeniu rozmowy sms-em przyjdzie do Ciebie numer wniosku do CEIDG, który złożyłeś telefonicznie. Z tym numerem udaj się do właściwego Urzędu Gminy. Urzędnik wydrukuje wniosek i będziesz go mógł podpisać.

Udogodnienie to zostało wprowadzone przez Ministerstwo Rozwoju w celu ułatwienia przedsiębiorcom zakładania i prowadzenia działalności. Warto wspomnieć, że osoby, które zakładają firmę telefonicznie mają możliwość telefonicznego otrzymywania informacji o terminach, które się zbliżają i o zmianach w przepisach dotyczących prowadzenia firmy.

Warto zasugerować, że jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą – skorzystaj z usług doradcy lub znajdź biuro rachunkowe, które pomoże Ci prawidłowo przejść przez proces rejestracji firmy. Wszelkie korekty post factum są kłopotliwe i czasochłonne – warto więc skorzystać z pomocy fachowca. Z terenu Trójmiasta polecam: https://www.biurorachunkowerr.pl

Powodzenia!

Jak założyć własną firmę?
Oceń ten tekst